Ètica

Altre lloc XTECBlocs
  • rss
  • Pàgina de benvinguda

2.1. El fonament moral dels drets humans

Jordi | 27 de gener de 2020

Llegeix les següents situacions i encercla la opció correcta:

Un programador informàtic dissenya un programa per ajudar a les persones grans que estan soles a casa. Quina de les següents capacitats està utilitzant sobretot?

força (física)                  autocontrol (moderació)         capacitat lògica

Un gàngster astut es proposa robar un banc (on hi ha els estalvis de gent traballadora), i a partir d’aquest mal propòsit dissenya un pla estratègic per assolir el seu pla delinqüent. Quina capacitat està utilitzant en l’alaboració del seu pla?

força (física)                   autocontrol (moderació)               capacitat lògica

Un enginyer rep la oportunitat de guanyar molts diners si falsifica el pressupost d’una gran obra que dirigeix, posant que s’han gastat molts més kilos de ciment dels que realment s’han utilitzat. Tot i que es sent temptat, rebutja el soborn perquè creu que no està bé. Quina capacitat utilitza quan rebutja la temptadora oferta?

força (física)                   autocontrol (moderació)                 capacitat lògica

Un pilot d’avió ha d’aterrar sovint en condicions adverses, matenint la calma per no cometre errors. Quina capacitat ha de predominar sobretot quan aterra en aquestes circumstàncies?

força (física)                   autocontrol (moderació)                    capacitat lògica

 

Un indesitjable assassí a sou que no li tremola el pols quan dispara matant víctimes innocents a sang freda, quina de les següents capacitats té ‘desenvolupada’?

força (física)                    autocontrol (moderació)                  capacitat lògica

Un manobre que es guanya el sou treballant dur a l’obra per tirar endavant la seva familia, quina capacitat està utilitzant sobretot?

força (física)                        autocontrol (moderació)               capacitat lògica

 

Una persona forta però injusta, que s’imposa físicament als demés utilitzant fins i tot la violència, quina capacitat creus que utilitza:

força (física)                       autocontrol (moderació)               capacitat lògica

 

Què en pots deduir de tots aquests exemples? Si cal pensa-ho conjuntament amb el teu grup o company de taula.

Categories
General
Comentaris RSS
Comentaris RSS
Retroenllaç
Retroenllaç

« L’origen de la declaració dels Drets Humans 3.1.2. Autoconeixement i identitat personal »

Fer un comentari

Feu clic aquí per cancel·lar la resposta.

 

Articles recents

  • La regla d’or de l’Ètica

Comentaris recents

    Arxius

    • setembre 2021
    • desembre 2020
    • agost 2020
    • juliol 2020
    • febrer 2020
    • gener 2020
    • agost 2018

    Categories

    • CAP A UN MÓN MÉS JUST
      • UNITAT 1. CONSCIÈNCIA ÈTICA. UNA VIDA AMB VALORS
        • 1.1. Qüestió d'harmonia
        • 1.2. La muntanya ens retorna l'eco
        • 1.3. Definició d'Ètica. Valors universals i valors relatius
        • 1.4. La dignitat humana: l’esforç per a ser millor persona
        • 1.5. Ètica per conviure. La Justicia i la Virtut per damunt de tot.
      • UNITAT 2. EL FONAMENT MORAL DELS DRETS HUMANS
        • 2.1. L’egoisme com a força contrària als drets humans
          • 2.1.1. L'Origen de la Declaració Universal dels Drets Humans
          • 2.1.2. El Bé i el Mal presents en l’ésser humà
          • 2.1.3. El caràcter moralment neutre de les capacitats humanes
        • 2.2. Els drets humans com a base de l’acció ètica
        • 2.3. Com assegurar el compliment dels drets humans
          • 2.3.1. L'incompliment dels drets humans al món
          • 2.3.2. Institucions externes encarregades de preservar els drets humans
          • 2.3.3. L'ètica, la moral i la religió com a moderadors interns
            • 2.3.3.1. Diferència entre el Dret i la Moral: La intenció com a base de l'acció ètica
            • 2.3.3.2. El factor moderador de les creences
      • UNITAT 3. LA IMPORTÀNCIA DE LA DISCIPLINA I L’AUTOCONEIXEMENT
        • 3.1. Autoconeixement i acció moral
          • 3.1.1. L'imperatiu socràtic 'coneixe't a tu mateix'
          • 3.1.2. Autoconeixement i identitat personal
          • 3.1.3. Falsedat i mentida versus veritat i sinceritat
        • 3.2. Repensant el concepte de llibertat
          • 3.2.1. Llibertat de què i per a què? Diferència entre ‘llibertat’ ‘llibertinatge’.
          • 3.2.2. La llibertat externa com a requisit per a la moderació
        • 3.3. Restricció ètica i autodomini
          • 3.3.1. Sòcrates i l'ètica del contrast
          • 3.3.2. El control de la impulsivitat i dels sentits
          • 3.3.3. L'acció amb sentit: pensar en els demés
          • 3.3.4. Ulisses: Una pèrdua inicial per a un guany major
          • 3.3.5. La regla d'or de l'Ètica
      • UNITAT 4. CAP A UNA CULTURA DE LA PAU
        • 4.1. Definició i tipus de conflictes
          • 4.1.1. Diferència entre 'problema' i 'conflicte'
          • 4.1.2. Formes de violència: Física, verbal i estructural
        • 4.2. Solució i mediació
          • 4.2.1. El diàleg com a eina de pau: L’us conscient del llenguatge
            • 4.2.1.1. Relació llenguatge-pensament-emocions-salut
            • 4.2.1.2. El llenguatge assertiu
            • 4.2.1.3. La funció creativa del llenguatge
            • 4.2.1.4. Evitar les crítiques
          • 4.2.2. Superant els prejudicis
          • 4.2.3. La figura del mediador: el recurs del pacte i de les lleis
      • UNITAT 5. ÈTICA, POLÍTICA I MITJANS DE COMUNICACIÓ
        • 5.1. La política i el bé comú
          • 5.1.1. Definició de política
          • 5.1.2. La corrupció i el descrèdit de la classe política
          • 5.1.3. Formes de govern a la societat grega
        • 5.2. Cap a una economia justa i solidària
          • 5.2.1. El problema de la usura i del transvasament de la riquesa
          • 5.2.2. Comerç local i grans superficies: el desequilibri dels mercats
          • 5.2.3. Cap a una economia del bé comú
          • 5.2.4. Codis ètics professionals
        • 5.3. Ecològia: canvi de paradigma
        • 5.4. La responsabilitat dels mitjans
          • 5.4.1. Informació objectiva i neutralitat
          • 5.4.2. Continguts ètics
          • 5.4.3. Publicitat responsable
      • UNITAT 6. CIÈNCIA, TECNOLOGIA I ÈTICA
        • 6.1.  La dependència digital: avantatges i perills
        • 6.2. Bioètica
        • 6.3. Ciència i religió
        • 6.4. La crisis actual, reflexions i perspectives
    • General

    Meta

    • Entra
    • RSS dels articles
    • RSS dels comentaris
    • WordPress.org
    rss Comentaris RSS valid xhtml 1.1 design by jide powered by Wordpress get firefox